La ce ora isi face cafeaua efectul cu adevarat?

Cafeina este cea mai consumata substanta psiho-activa din lume, iar cafeaua este cea mai populara metoda de administrare. Atat de populara, incat productia anuala de cafea este la ora actuala de milioane bune de tone.

Aceasta cantitate nu se datoreaza numai gustului minunat, ci faptului ca in societatea curenta avem, ca indivizi, atat de multe lucruri de facut intr-o zi, incat avem nevoie de ceva care sa ne tina in priza de dimineata pana seara.

Insa, pentru a maximiza efectul cafelei si a ramane productivi, administrarea ei este indicat sa se faca in anumite intervale de timp, in functie de momentele in care corpul uman produce hormoni.

Pe scurt, cand hormonul trezirii se afla la nivel maxim, cafeaua nu face nicio diferenta. In schimb, daca bei o cafea atunci cand nivelul este foarte scazut, aceasta chiar te trezeste!

Joey, no coffee?Cafeina poate fi inutila

Daca tot bem cafea, de ce sa nu o si folosim cu cap? Pentru a scoate efectul maxim din cofeina si a atinge nivelul maxim de productivitate, trebuie sa ne bem cafeaua in anumite intervale de timp.

Studiile medicale arata ca in corpul uman exista intervale orare in care productia de hormoni este foarte intensa si intervale orare in care aceasta scade drastic, iar aceste momente influenteaza absorbtia cafeinei in sange. Exista chiar si o stiinta care studiaza modul in care substantele interactioneaza cu sistemul biologic uman, numita cronofarmacologie, iar cofeina se poate incadra foarte bine aici, fiind un stimulent neuro-motor, asemenea diverselor medicamente sau droguri.

Cafeina versus starea naturala de alerta a corpului

http://ohthiskid.com/thedailymeal/tumblr_mctalko.gif

Cel mai important ritm biologic dupa care functioneaza multe specii, printre care si omul, este ceasul nostru intern, controlat de nucleul suprachiasmatic din hipotalamus. Acest nucleu controleaza ciclul stare de veghe / somn,  instinctele de hranire si consumul de energie al corpului, pe langa multe alte lucruri.

Nucleul controleaza si nivelul de cortizol din creier (hormon numit si “hormonul stresului”). Un nivel crescut de cortizol inseamna ca ceva nu e chiar bine in corp, in timp ce un nivel moderat te tine alert. Acest nivel moderat se poate situa la limita de sus, iar atunci corpul este cel mai in alerta fara sa fie expus vreunui risc.

Studiile medicale arata ca cel mai crescut nivel moderat al acestui hormon se gaseste in corp in mod natural intre orele 8 si 9 dimineata. Astfel, in acest interval de timp – in care corpul este deja in mod natural in cea mai puternica stare de alerta – consumul de cofeina devine inutil.

In plus, deoarece cafeina functioneaza ca un drog, corpul uman poate dezvolta toleranta la ea si, in timp, aceeasi cafea de dimineata sa devina din ce in ce mai putin eficienta.

De-a lungul zilei mai apar cateva momente in care cantitatile acestui hormon in sange cresc peste medie – intre orele 12 si 13, dar si intre 17:30 si 18:30. Atunci ai cea mai multa energie datorita cresterii.

sleepy without coffee duckCand e cel mai util sa iti bei cafeaua

Asadar, la ce ora e bine sa iti bei cafeaua in functie de corpul tau?

Cel mai indicat este sa iti bei cafeaua de dimineata, imediat dupa prima scadere a nivelului de cortizol din sange, intre 9:30 si 11:30. Astfel cofeina isi va face cu adevarat efectul si nu va fi adminstrata inutil.

Ulterior, poti consuma cafea cu succes intre 13:30 si 17:00 sau, daca nu iti creeaza probleme cu somnul, dupa ora 19:00 (desi noi nu am recomanda consumul la aceasta ora decat in cazuri de urgenta).

PS: Nu exagerati cu aportul de cafeina in corp!

Citeste si:

4 Mituri decafeinizate: Adevarul despre cafea
Espresso versus cafea neagra: care este mai tare?
7 Beneficii ale cafelei

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *